6. srpna 2014

Léto na druhý pokus

Autor: Morgan Matson


Originální název: Second Chance Summer


Žánr: Young Adult, contemporary, romance, realistic fiction, chick lit
Datum vydání v USA: 8. května 2012
Nakladatelství: Simon & Schuster Children's Publishing
Počet stran: 468
Datum vydání u nás: Červenec 2014
Nakladatelství: Cooboo
Počet stran: 400

Poslední léto, které by mělo trvat navěky…

Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému.

Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.

Nová kniha od Morgan Matsonové, autorky Amy a Rogera: Na cestě, vám zase zlomí srdce!
Léto na druhý pokus na: GoodReadsCooboo
Když je život krutý
Taylor má ve zvyk utíkat před každým problémem. Přesně to udělala před pěti lety, když ještě s rodinou jezdili na na jejich letní chatu a trávili tam celé léto. Taylor léta na chatě milovala, zejména protože mohla trávit čas se svojí nejlepší kamarádkou Lucy. A poté i se svou první láskou – Henrym Crosby. Poté se ale něco pokazilo, Taylor nasedla k otci do auta a přemluvila ho ať se může vrátit s ním do města – pryč od všeho co se stalo. Od té doby se na letní chatu nevrátili. Vždy v tom něco stálo. Sestřin balet, kurzy jejího bratra a ona aby měla taky výmluvu, tak se třeba dala na mořskou biologii. Kterou vlastně až tak moc ráda nemá.

Teď se ale na jejich chatu vrací, společně s celou její rodinou. Není to ale aby si užili krásné léto plné šťastných momentů. Vrací se tam, protože jejich otec chce strávit své poslední chvíle s nimi na oblíbeném místě, kde vždy byli šťastní. Otec Taylor má rakovinu a jeho život se urychleně blíží ke svému konci. Teď se Taylor bude muset vypořádat s otcovou nemocí, její rodinou, její první láskou z toho 'nešťastného' léta a nejlepší kamarádkou, která už vlastně už její nejlepší kamarádkou není.

Krásná, ale smutný letní příběh
Léto na druhý pokus jsem měla v merku už neskutečně dlouho. Vlastně od doby, co vyšlo v USA a já četla několik velice pochvalných recenzí. Ale neustále jsem to oddalovala a oddalovala až jsem to oddálila tak, že Léto na druhý pokus vyšlo u Cooboo. Pak jsem si ho několikrát v angličtině zařadila do svých plánu v angličtině, ale i tak jsem se pár dnů po vydání sebrala, odešla do knihkupectví a koupila si ji. Tak dobré rozhodnutí jsem už pěkně dlouho neudělala.

Morgan Matson má velice krásný, čtivý styl psaní, při kterém jen otáčíte jednu stránku za druhou a za pár hodin máte knihu sluplou -i když má něco přes 400 stran. Samozřejmě to není jenom stylem psaní, ale také dobře provedeným překladem a zejména – neskutečným příběhem, který vás rozhodně klidnými nenechá. Ať máte srdce ledové jak jen chcete.

Když se rodina semkne
Taylor je typ hrdinky, který většinou moc ráda nemám. Už jen to, že má v povaze utíkat před sebemenším problémem mě neskutečně irituje a já jsem měla chuť ji na začátku několikrát dát pár facek. Poté s průběhem příběhu jsem se ale vžila do toho všeho a zejména do Taylor. I když jsem stále někdy nechápala její chování, chápala jsem, že si prochází opravdu něčím hrozným a přesto se tak nějak držela.

Nejvíc mě na příběhu nadchlo, že i když Taylor svoji rodinu popisuje jako rodinu, která při sobě moc nedrží, tak jsem cítila pravý opak. Díky té strašné události, co postihla jejího otce, se jako rodina dali doopravdy dohromady a zažili i v tom smutném období nějaké krásné okamžiky a užili si léto jak jen to bylo možné. Léto je víc jak než jen oddechové, letní čtení se typickou zápletkou – naštvaná kamarádka, ztracená láska. Tohle bylo spíš opravdu hodně postranní, protože ta hlavní dějová linka byla až moc silná na to, aby ji překrylo něco takového.  

I já jsem brečící želva
Očekávejte krásný, letní příběh, který bude opravdu hodně bavit, ale rozhodně neočekávejte něco, po čem se budete cítit rozehřátě jak sluníčko když dočtete. Protože to se rozhodně nestane. Léto na druhý pokus má hořký konec, který málokteré oko nechá suché. Ano, i já jsem na konci brečela jak želva a já rozhodně nejsem ten typ člověka co brečí nad knihami.  

Hodnocení
Není to perfektní kniha, je hodně protahovaná skákáním do minulosti. Kdyby byla možná o 50-100 stránek kratší, byla by ještě lepší. Přesto jsem ráda, že byla kniha dlouhá tak jak byla, protože já jsem v žádném případě nechtěla, aby konec přišel. Taylor není nejlepší hrdinka, přesto jsem si ji oblíbila. Rodina Taylor není perfektní, přesto ji nelze nemilovat. Toto a mnoho dalších důvodů mě vede k ohodnocení knihy 5 hvězdičkami. Tak vyždímaná po knize jsem už sakra dlouho nebyla a já knihu doporučuji naprosto všem. Nezáleží kolik vám je let, jakého jste pohlaví a tak dále, Léto na druhý pokus je vhodný pro všechny a každý si v tom najde něco svého. A já si teď jdu sehnat Amy & Roger: Na cestě.
Tato recenze je součástí prázdninového projektu Summer with Contemporary.

6 komentářů:

  1. Strašny by som si knižku chcela prečítať. :)

    OdpovědětVymazat
  2. jsem ráda, že nejsem sama kdo u této knihy brečel.. ale opravdu je to krásná knížka, která stojí za přečtení.. :))

    OdpovědětVymazat
  3. O knize jsem ještě neslyšela, ale zaujala mě. Hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pet hvezdicek? Tak to bych si knihu mela koupit :)

    OdpovědětVymazat